منتدي أسرة البابا كيرلس السادس العلمية


العودة   منتدي أسرة البابا كيرلس السادس العلمية > المنتدي الإجتماعي > شبابيات

شبابيات هذا المنتدي مخصص للمواضيع التي تخص الشباب

إضافة رد
 
أدوات الموضوع طريقة عرض الموضوع
  #1  
قديم 03-10-2007, 11:06 AM
onlife onlife غير متواجد حالياً
عضو فضي
 
تاريخ التسجيل: Aug 2007
المشاركات: 1,010
افتراضي مين الغلطان الولد و لا البنت....؟؟؟؟؟؟؟؟؟


القصة واقعية جدا شاب احب بنت جدا جدا ولكن كانت الظروف لا تسمح له برؤيتها دائما شعر منها بعض الاهتمام
كان يريد التاكد من مشاعرها قبل المصارحة
وقد انتحل شخصية اخرى واجرى معها شات فى النت
لكى يكشفها
مار ايكم جميعا ودعنا ندرس الشات معنا هل البنت فعلا تحب الشاب؟
ام لا

هو:هاى فلانة
هى:هاى
هى:معلش يا فلان انا مش فاضيه دلوقت
هو:انا عايز اسلم عليك بس لانى مش بخوش النت كتير وانا بكلمك من بره البيت من سيبر
هى: اوكى يا قمر
هو: شكرا لكلامك انتى مشغولة فى ايه دلوقتى
هى:المفروض انى بفطر
هو:ايه اخبارك الروحية والدراسية والعاطفية ؟
هى:انا الحمدلله كويسه
هو:ايه اخر اخبارك العاطفية؟
هو:روحتى فين؟
هى:الحمدلله
هو:كويس هل فى حد انتى معجبة به؟
هى:لا
هو:امال ايه الحمد الله
هى: عادى يعنى
هو:طب هل فى حد معجب بك؟
هى:معرفش اكيد ايه
هو:اقصد انه حد مهتم بك يتصل بك على طول
هى: أه
هو:انا ممكن افيدك بخبرتى
هى:اتفضل
هو:انتى ايه شعورك بالنسبة له لو حساسة انه كويس حاولى لمحى له بانك معجبة لو انتى معجبة انتى ايه شعورك بالنسبة له
هى:ايوه انا عادى مش حاسه حاجه
هو:طب لو جاء لو صارح بمشاعره ليك هتعملى ايه
هى: مش عارفه قولى انت هعمل ايه
هو: انتى موافقة عليه ولا ايه رايك؟
هى : مش عارفة
هو:اانتى شايفة انه شاب كويس يستاهل
هو:انا بجد مش حاسه حاجه من نحيته بس هو شاب كويس
هو:طب هو بيحبك ولا بيلعب بمشاعرك
هى: معرفش
هو: هل الشاب ده بيدرس ولا خريج؟
هى:غالبا مش بيدرس
هو: بس اقولك اى شاب يبقى محتار جدا من ناحية البنت وعايز يعرف رأسه من رجله
هى: طيب هو مقلش حاجة لى
هو: ما الفرق بينكم فى السنوات؟
Iهى : 4 سنوات
هو: يمكن خايف من الصدمة
هى: طب وانا اعمل ايه
هو:يعنى لو اتكلم هتعملى ايه معه؟؟
هى:مش عارفه قولى انت اعمل ايه
هو: هل الشاب حساسة انه بيقلق عليك او بيخاف عليك
هى: يعنى تعاملنا مش كتير
هو:تجى نتخيل لو هو جاء وقالك وصارح بمشاعره ليك لو موافقة ردى عليه خلال ايام
هى: لو انا مش موافقة
هو : وضحى انكم أصدقاء بس لا تغيرى معاملتك معه
هى : طيب
هو: هل انتى موافقة عليه فولى مثلا كلمك دلوقتى وصارح بمشاعره اليك هل انتى هتوافقى؟؟؟
هى:لا
هو: لو شايفة انه كويس اعطى فرصة للتفكير ايه رايك ؟
طيب و اديله ليه امل و انا مش متاكده من مشاعرى :هى
هو:يعنى مش هتفكرى فيه فى المستقبل
هى:لسه فى المستقبل و أنا لسة صغيرة عندى 18 سنة
هو: ممكن يحصل ان الواحد يرفض بس فى المستقبل يوافق حصلت كتير مع زميلاتى فى الجامعة
هى: مش عارفة بجد كل ده وانا اصلا معرفش بيحبنى ولا لا
هو:لو طلع بيحبك ايه تصرفك؟؟؟
هى:لما بقى
هو:هقولك على شوية حاجات الولد يعملها علشان يثبت حبه اولا يهتم بها جدا من جميع النواحى ويسال عليها دائما
هى : وايه كمان
هو:فى لغة الرنات ممكن يرن عليك كتير ممكن كمان فى الكول تون يحط اغانى رومانسية
ممكن اسال سؤال هو::
كيف البنت تثبت للولد انها بتحبه
هى:بص بقى اول حاجه زى مانت قولت و تكلمه وتسال عليه و تكلمه وتسال عليه وتفتكر كل المناسبات اللى بينهم وتسمع كلامه وتحسسه برجولته
هو طب عايز افرض مثلا انها لا تحب الشاب هل تصل به ؟
هى:لا تتصل بس مش كل يوم
هو:يعنى البنت اللى بتحب الولد لازم تتصل به كل يوم معقول الكلام ده
هى :اه وكل ساعه كمان
هو:هل هى معها مصروفات الاتصالات
هى: لو هى بتحبه مش هتفكر فى المصروفات ؟
هو : بس شكلك كدة رومانسية بس انا صعبان على مشاعر الولد اللى مهتم بيك
هى: ليه
هو:كدة ممكن يجى له صدمة عصبية اصل المشاعر حاجة غالية جدا
هى:طب اعمل ايه
هو:طب يمكن تكونى انتى عملتى تصروفات خلته يقول انك بتحبه فكرى فى تصروفاتك
هى:ممكن بس اكيد مش قصدى انا بحب كل الناس و مش بحب اكسف حد واى حد بيتكلم معايا برد عليه و احكى معاه بس ده من طبعى
هو: بس فى ناس تفهم حاجة تانية
هو : انا بحب بنت كنت بعمل معها حاجة كويسة كنت بخد رفم جلوسها وهى تخد رقم جلوسى ونحطه فى القداس
هى:الشاب بيعمل معايا كده
هو: يبقى بيحبك اصل مش معقول يخد ارقام كل البنات اللى يعرفوهم ويحطهم على المزبح
هى:معرفش
هو:انصحك حاولى اتعرفى عليه اكتر يمكن يكون كويس هو معاك فى الكنيسة
هى : لا
هو:انتى عايزة تتعرفى عليه اكتر
هى:عادى
هو:بس من كلامك غالبا هو بيحبك
هى: ممكن
هو:طب هل كان بيتصل بك كل امتحان
هى: اه
هو:لا كدة بيحبك لانه بيعمل حاجات عمر الاخوات هيعملها مع بعض
هى:بس هو مقلش اى حاجه
هو:انا من خبرتى هو خايف من عدم موافتك او يمكن يكون حساس انه مش جاهز للكلام دلوقتى او منتظر منك اى علامة حب او اعجاب منك
لان فى شباب ينتظر اى علامة تثبت الحب لو مفضلة انك تكملى فى الموضوع
بين له انه اهم انسان عندك فى حياتك
وضحى له انه اهم انسان
واعملى كل اللى يفرحه
هى:لا انا مش هعمل كده
هو:براحتك
هى:هو لو بيحبنى يجى يقولى و بعدها اشوف انا هعمل ايه


الموضوع يحدث يومييا
فى كل بلد
فى كل شارع
فى كل كنيسة
فى كل بيت
يجب ان نعرف الحقيقة

منقول من منتدى ارثوزكوس
للفائدة
والمناقشة



مين الغلطان الولد و لا البنت>>>>؟؟؟؟؟؟؟؟؟

من مواضيعي 0 حلم اب
0 أختيار شريك الحياة
0 اللّة عندما لا يعطي يعطي!
0 الاستعانة بالأبراج للبحث عن شريك الحياة مضيعة للوقت.
0 10 نصائح لقارءي الكتاب المقدس.............
__________________
رد مع اقتباس
  #2  
قديم 04-10-2007, 07:13 PM
الصورة الرمزية a7balmase7
a7balmase7 a7balmase7 غير متواجد حالياً
Administrator
 
تاريخ التسجيل: Feb 2006
المشاركات: 7,680
افتراضي رد: مين الغلطان الولد و لا البنت....؟؟؟؟؟؟؟؟؟

لية هوة عمل كدة وراح كلمها على النت وبعدين جاب اميلها منين وفى حاجة البنت دى عملتها غلط المفروض متردش علىا ى اميلات غريبة ومن اول مكالمة تكمة كدة بالصراحة دى وبعدين هية قالت كلمة غريبى شوية انا مش بحب اكسف حد سورى دا غلط كدة البنات بتخلى الشباب يتعلق بيها والمشاعر مش لعبة
اما بالنسبة للولد طريقتة مش عاجبانى ومعنى انة عمل كدة انة مش واثق فيها وعاوز يشوف رد فعلها او انة ضعيف ومش قادر يواجة المشكلة المفروض يصارحها علطول ميلفش ويدور دا رايى
من مواضيعي 0 اية لكل احساس
0 مخاطر الخوف
0 صور للعدرا
0 لما يسوع بيكون موجود
0 ايمانى
__________________
رد مع اقتباس
  #3  
قديم 04-10-2007, 08:37 PM
sam minan sam minan غير متواجد حالياً
مشرف
 
تاريخ التسجيل: Mar 2007
المشاركات: 3,019
إرسال رسالة عبر مراسل MSN إلى sam minan
افتراضي رد: مين الغلطان الولد و لا البنت....؟؟؟؟؟؟؟؟؟

أختى العزيزة
أسمحلى أن أقول رأى فى مثل هذا السن الصغير بتكون المشاعر فى بداية تفتحها .وتكون فياضه جدآ وبدرجه من النشاط الغير العادى وهذا طبيعى وهى غالبآ مشاعر بدون هدف واضح لانها فياضان من المشاعر نتيجة بداية وتفتح المشاعر وعلى هذا يظن كل فتى بمجرد أن تبتسم له فتاه أنه بيحبها ! وأيضآ تظن كل فتاه بمجرد بعض الاهتمام من فتى أنه يحبها ! وهذا راجع الى قوة فياضان المشاعر فى هذه الفترة فهى تريد أن تتجه الى أخر أى أخر .
ولابد أن ينتبه كل من الشباب والشبابه أن هذه المشاعر طاقة هامة جدآ وضعها الله داخل الانسان من أجل هدف سامى جدآآآآآآآآ
ففى هذه الفترة الهامة جدآ من عمر الشباب يبدء يتحدد فيهم هدف الحياة والمنهج الذى سوف يسير عليه الانسان فى المستقبل لابد أن يعرف كل من الشاب والشابه أن الاختيار فى هذه الفترة قبل التأكد من النضوج العاطفى من الضرورى أن يسبب كارثة ودمار للحياة كلها .
وأيضآ من الضرورى جدآ أن ينتبه كل من الشاب والشابه أن تبديد هذه الطاقة طاقة المشاعر العاطفية يسبب ضياع وتشتيت داخل النفس يصعب علاجه جدآ فى المستقبل .
ولعل الفشل والضياع الكثير فى هذا الزمان سببه الاساسى هو تبديد الطاقات العاطفية فى الشباب أو الشبابات قبل نضوجها وخروجها فى الوقت المناسب لها وحسب ما رسم لها الله .
وليعلم كل الشباب أن من يكون فى حوزة يد الله ومحبته فى شبابه ولا يبدد هذه الطاقة يعلم جيدآ أن الله لا يحجر على العاطفة أو يحرم الشاب من الاستمتاع بالحياة والعاطفة والحب هذه صورة يرسمها الشيطان من أجل أبعاد الشباب عن الله .
ولكن العكس هو الصحيح فالشاب الذى فى المسيح تحفظ طاقة شبابه وعاطفته دون تبديد أو تشتيت وعندما يأتى أوان أنطلاق هذه الطاقات يكون هو أعظم من يستمتع بهذه الطاقات وبصورة سامية ومرتفعة ويضمن له الله دائمآ أستمرار وثبات مشاعره فى الوقت الذى يكون مثيله فى العالم متقلب ولا يرثى على شيئ
فأرجوا أن لا نبدد هذه الطاقات الجميلة التى وضعها الله فى الانسان لكى يكون الانسان صورة لله يعكس الحب الذى فى طبيعة الله ولكن بطريقة راقية ومتقدسة.
من لا يحترس تقع هذه الطاقات فى يد الشيطان ويضع إصبعه فيها ويثيرها ويضخمها ولا يترك الانسان الا أن يقضى عليه ويبدده فأرجوكم وأتوسل اليكم أخوتى الشباب والشابات تأملوا كلام الله ولكن من فضلكم بعمق القلب عندما يقول:


(فاذكر خالقك في ايام شبابك قبل ان تأتي ايام الشر او تجيء السنون اذ تقول ليس لي فيها سرور. جا 12 : 1)

أذكر خالقك فى أيام شبابك حتى تدفعك هذه الطاقات القوية من المشاعر لتقع فى حضن الله وتكتشف مسيحه ,لانه لو ذكرت خالقك أيام شبابك سوف يستلم روح الله كل هذه الطاقات ويجعلها قوة جبارة فى إنسكاب محبة المسيح فى القلب وتنبت محبة المسيح فى القلب وبها يتغير كل فكرك يا صديقى الشاب . وصديقتى الشابه فعندما تأتى عليك سنون الشر أو التعب عندما يذهب الشباب وتأتى أيام ليس فيها مسرة تجد مسرة حب المسيح فى قلبك تجدد مثل النسر شبابك .
ولكن أذا لم تلتفت الى النداء وصوت الله الذى لا يكف عن تحذيرك فأسمع أخر كلام فى هذا الموضوع وأتضرع اليك أيضآ أن تفكر فيه بعمق القلب ربما أن نداء المحبة لم يجذب نفسك فهذا هو نداء التحذير:


(افرح ايها الشاب في حداثتك وليسرّك قلبك في ايام شبابك واسلك في طرق قلبك وبمرأى عينيك واعلم انه على هذه الأمور كلها يأتي بك الله الى الدينونة جا 11 : 9)
من مواضيعي 0 +.+ايها العطاش جميعا هلموا: +.+
0 المسيح الحلو ؛ المُخلص ؛
0 *****تهنة لكل المنتدى الحبيب بالعيد*****
0 عيد الغطاس ميلاد البشرية الجديدة:
0 كنزى الحقيقي
__________________
لا تجدف ان أبى لا يموت............<br /><br />[center][/center
رد مع اقتباس
  #4  
قديم 04-10-2007, 08:51 PM
الصورة الرمزية a7balmase7
a7balmase7 a7balmase7 غير متواجد حالياً
Administrator
 
تاريخ التسجيل: Feb 2006
المشاركات: 7,680
افتراضي رد: مين الغلطان الولد و لا البنت....؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ردك رائع جدا يا استاذ سامى وبجد انا اتعلمت منة كتير ربنا يعوضك
من مواضيعي 0 plz plz plz
0 فين asmicheal وحشتنى
0 اجمل قلب
0 انا خايف طمنى يارب
0 القديسة اكويلينا الجبيلية الشهيدة
__________________
رد مع اقتباس
  #5  
قديم 05-10-2007, 06:00 AM
onlife onlife غير متواجد حالياً
عضو فضي
 
تاريخ التسجيل: Aug 2007
المشاركات: 1,010
افتراضي رد: مين الغلطان الولد و لا البنت....؟؟؟؟؟؟؟؟؟

أشكركم علي المرور .
و أشكرك يا عمو سامي علي ردك الأكثر من رائع.
المسيح يبارك حياتكم.
من مواضيعي 0 لا تكتسب فضيلة بتحطيم فضيلة أخري.
0 مقولات من ذهب.
0 ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
0 اليك 10 نصائح لتكسب المرء الأحترام الذي يستح&
0 فيكون لك نور الأبدية .....
__________________
رد مع اقتباس
إضافة رد

شارك أصدقائك هذا الموضوع في مواقعك المفضلة

أدوات الموضوع
طريقة عرض الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع

المواضيع المتشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر رد
من الذي مات علي الصليب؟ الإله أم الإنسان؟ admin منتدي العقيدة 31 11-09-2012 02:11 AM
انواع القلوب..؟؟؟؟؟ ولك الأختيار onlife شبابيات 8 22-09-2007 01:34 AM
كيف اسمع صوت اللة؟؟؟؟ onlife منتدي الروحيات 5 10-09-2007 01:31 AM
لما واحد مشرف يروح يتجوز هيعمل ايه ؟؟؟؟؟؟œ farah منتدى النكت و الفكاهات 16 02-08-2007 09:05 PM
الى من تسمع ؟؟؟؟ farah منتدى القصص الهادفة 13 20-06-2007 06:33 PM


الساعة الآن 11:14 PM.



Powered by Pope Kirillos Scientific Family
Copyright ©2001 - 2020