منتدي أسرة البابا كيرلس السادس العلمية


العودة   منتدي أسرة البابا كيرلس السادس العلمية > المنتدي الإجتماعي > منتدى المشاكل

منتدى المشاكل هل تواجهك مشكلة و لا تعرف حلها؟ إعرضها هنا علي الأعضاء و إستشيرهم فيها و الرب يرشد الجميع

إضافة رد
 
أدوات الموضوع طريقة عرض الموضوع
  #1  
قديم 27-06-2009, 11:50 PM
الصورة الرمزية nancy00
nancy00 nancy00 غير متواجد حالياً
مشرف
 
تاريخ التسجيل: Aug 2008
الدولة: في حضن بابا يسوع والانبا مكاريوس
المشاركات: 11,694
Arrow انا تعبانة اوي


سلام و نعمة
انا محتاجة رايكم اوي معايا فمشكلة حصلت معايا انا كان ليا بنت صديقتي من 3 سنين فأيام ثانوي وكنا صحاب اوي وهي بنت مؤدبة يمكن منفتحة شوية عني لكن كويسة بعد ثانوي كل واحدة دخلت كلية بعيدة عن التانية وبعدنا عن بعض خالص حتي مكنتش بشوفها ولا اعرف عنها اي حاجة وبالصدفة من حوالي شهرين عرفت ايميلها ورجعنا نتكلم واتصاحبنا اكتر من الاول بكتير وبنخرج مع بعض علطول وبتجيلي البيت وبروحلها بس من يومين سمعت حاجة غريبة اوي اوي ماما كنت عند ناس قرايبنا وقريبي ده قالها ان البنت دي مش كويسة وكانت ممسوكة فقضية قبل كده طبعا ماما مقدرتش تسأله فقضية ايه بس من كلامه بان انها قضية كبيرة اداب يعني وجت قالتلي امبارح انا اتصدمت لاني اعرف عنها كل حاجة من ساعة مارجعنا نتكلم وفعلا مؤدبة اوي وملهاش صحاب غيري وفالمدة اللي بعدنا فيه عن بعض كان ليها بنت صحبتها واتوفت فحادثة عربية انا حاولت اتأكد من ناس كانوا بيشوفها فالمدة اللي فاتت كانت حياتها ازاي ناس قالت انها وحشة وناس قالت انها كويسة وانا من امبارح حالتي النفسية وحشة وطول الليل عياط اخواتي وماما سكتوني بالعفية
انا مش عارفة اعمل ايه ومش عارفة اسألها ازاي واكلمها تاني اصلا ولا لا
خايفة اني اسبها وابعد عنها من غير كلام يطلع ده غلط وهي ملهاش اصحاب دلوئتي غيري
وخايفة افضل معاها يطلع عليا انا كلام وحش علشان هي صحبتي لان اللي قال لماما ع الموضوع ده شافني معاها فالشارع وهو طلع يعرفها انها هي اللي اتمسكت فالقضية دي وطلعوها منها بالعفية
محتاجة اعرف رايكم وتساعدوني اخد قرار صح وتصلوا من اجلي وان اعدي الازمة دي لاني تعبانة اوووي



hkh jufhkm h,d

من مواضيعي 0 يا رب اتحرمت من القعده معااااااااااااك
0 شريان الحب
0 بدون اطفال احسن صح؟؟
0 محتجالك-يارب
0 اختار صورة تعبر عن احساسك*
__________________
رد مع اقتباس
  #2  
قديم 28-06-2009, 12:08 AM
الصورة الرمزية Armia
Armia Armia غير متواجد حالياً
عضو ماسى
 
تاريخ التسجيل: Oct 2007
الدولة: Egypt
المشاركات: 8,033
إرسال رسالة عبر مراسل Yahoo إلى Armia
افتراضي رد: انا تعبانة اوي

انا من راى يا نانسى لازم تسألى حد كان يعرفها قبل كده وتشوفى الكلام ده
صح ولا غلط
وتحددى بعد كده
من مواضيعي 0 خناقه بين مارجرجس والانبا شنودة
0 اذكى لص في العالم
0 رد: انا فى كمبيوتر الكوثر بسوهاج لو حد محتاج اى مساعده ربنا يقدرنى
0 رحلة حب عبر الخطوط القلبيه
0 معجزه الاخت moramarmar
__________________







انت تحتض وجودى برعايتك وكأنك لا تتطلع على اخر سواى تسهر على
وكأنك قد نسيت الخليقة كلها تهبنى عطياك وكأنى وحدى


رد مع اقتباس
  #3  
قديم 28-06-2009, 12:21 AM
الصورة الرمزية marmar*
marmar* marmar* غير متواجد حالياً
Administrator
 
تاريخ التسجيل: Jun 2007
المشاركات: 5,817
افتراضي رد: انا تعبانة اوي

انتى تقوليها ان فيه واحده شباها خااااااالص حصل معاها كذا كذا وشوفى رد فعلها ايه هترتبك او هتقول ايه لول لحظتى عليها اى حاجه يبقى تبعدى عنها يا نانسى ابعدى خالص
ونشكر ربنا الف شكر انه عرفك حاجات مكنتيش تعرفيها عنها علشان يحافظ عليكى
من مواضيعي 0 اللة موجود وسط العاصفة
0 النهارده عيد ميلاد كاتى وعمو عادل..
0 يلا بينا نلعب (لعبة بس محرجة شوية )
0 كل سنه وانت طيب يا كيرلس
0 علامات المحبه المسيحيه
__________________



عنـدمـــا يضــع اللــه ثقـــلا فوقــــك فـأنـــه يضــع ذراعــه تحتــــك
فــلا تهتــز نفســك ولا تضطـــرب
رد مع اقتباس
  #4  
قديم 28-06-2009, 12:31 AM
الصورة الرمزية kirlos_milad
kirlos_milad kirlos_milad غير متواجد حالياً
عضو فضي
 
تاريخ التسجيل: Sep 2006
الدولة: طنطا
المشاركات: 2,383
إرسال رسالة عبر مراسل Yahoo إلى kirlos_milad
افتراضي رد: انا تعبانة اوي

بصي يانانسي راي ماريان سليم جدا جدا وحلو ولو ممكن كمان لو تمتلكي الجراه الكافيه انا من رايي تواجهيها مباشره عن الكلام اللي سمعتيه وتقوليلها دا من مصادر موثوقه وتشوفي هيا هاتقولك ايه وتدافع عن نفسها ازاي وانا من رايي تبقي علاقتك بيها ان انتي تسلمي عليها عادي خااالص بس مش اكتر من كده وتحاولي تبعدي عنها براحه من غير اما تحس او تاخد بالها واحده واحده ابعدي عنها وهيا اللي في الاخر اللي مش هاتجيلك
من مواضيعي 0 من كل محاوفي انقذني
0 دلوقتي محتاج لرايكم مين صديقك و ياتري متفقين معايا في الانواع دي ولا لا ؟
0 اعطني قلبك
0 كيف لاتجرح الاخرين ؟؟؟؟ كلام حلو جدا
0 قطرات ماء من يد البابا
__________________
ياعدرا يا ام النور ... دبريلي الامور

فلنبكي بكاءا حسنا عما فعلناه كثيرا في حق الرب و لنتوب عنها بدموع حاره ونعترف بها حتي اذا جاء يوم الرب فنكون قد سلكنا ببر و طهاره .......... كيرلس ميلاد
http://www.youtube.com/watch?v=bEWIt...layer_embedded

http://www.youtube.com/watch?v=oskBnFsKs5k

يا رجاء من ليس له رجاء و يا معين من ليس له معين ... اعن ضعفي يارب
رد مع اقتباس
  #5  
قديم 28-06-2009, 01:03 AM
الصورة الرمزية كاتى عادل
كاتى عادل كاتى عادل غير متواجد حالياً
عضو فعال
 
تاريخ التسجيل: Jul 2008
الدولة: فى حضن المسيح
المشاركات: 361
افتراضي رد: انا تعبانة اوي

معلش يانانسى يمكن ردى هيبقى فى قسوة قلب على البنت دية معلش استحملينى
انا من راى انك تسيبها من غير متعرفى الحقيقة لان البنت سمعة وهى طلعت عليها السمعة حتى لو الكلام غلط الناس مش هتستنى تعرف الحقيقة فين ولو شفوكى معاها ممكن يقولو انك زيها وبعدين هى ممكن ميكنش عندها اصحاب عشان ممكن يكونو سبوها لما عرفو انها اتمسكت فى قضية اداب وعلى مااظن ان الناس اللى وصلو لمامتك الكلام دة ملهمش غرض فى تشوية سمعة البنت بس صلى كتير عشان لو غلط الناس تنسا الموضوع ولازم تعرفى حاجة ان ربنا مش بيحب الظلم لو البنت اتظلمت ربنا هيظهر الحق فى وقت قريب وابقى طمنينا على الاخبار وعلى البنت
من مواضيعي 0 ماذا يعنى لك ان تفقد أحد؟؟؟
0 اخر فرصة ليك
0 بــسألك يــادنيــا ؟؟ بس سؤال وصارحينـي؟؟
0 مشكلة صعبة واريد الحل
0 يا حبيبى اين انت؟
__________________
رد مع اقتباس
  #6  
قديم 28-06-2009, 02:18 AM
الصورة الرمزية ϲσɗɛ вяɛακɛɍ
ϲσɗɛ вяɛακɛɍ ϲσɗɛ вяɛακɛɍ غير متواجد حالياً
عضو ماسى
 
تاريخ التسجيل: Jul 2007
المشاركات: 7,035
افتراضي رد: انا تعبانة اوي

بسم الاب والابن والروح القدس اله واحد
امين

الموضوع بسيط يانانسى حبيبتى
ابتدى صلى وصومى فى الصيام المبارك دة واطلبى من ربنا يظهرلك الحقيقه حتى لا تدخلى فى مشاكل مع ناس ولا جرح كرامه صاحبتك ولا لون نفسك
وفى الفترة دى يكفى تكلميها على اميلك وبلاش الخروجات اتحججى يعنى متظهريش معاها كفايه تكلميها وتطمنى عليا ومتحسسهاش بحاجه
واحكى لاب اعترافك لان اكيد هو بطريقه هيعرف كل شئ عنها وهو هيصلى معاكى بروح واحده
وربنا مشهيتأخر بردة عليكى
ولو هى كويسه ومظلومه يبق الحمد لله مغلطتيش ولو مشكويسه ابعدى من غير ماتصارحيها يكون افضل مخها يودى ويجيب عن انها تعرف ان عرفتى حاجه زى كدة عنها لانها ممكن تعمل بنفسها حاجه
وافضلى صلى عشانها وربنا حنين يانانسى وليس بقاسى
وفى ناس كتير بتظلم والحقيقه عند يسوع وبس
من مواضيعي 0 استنواااااااا لحظه من فضلكم
0 عود كبريت
0 افضل طريقه للنوم وانت فى الفصل
0 طلع اشاعه على العضو اللى قبلك
0 جدول مباريات كأس الامم الافريقية 2010
__________________


يا رب لسـ،،ـت أعلم ما تحمله الأيـ،ـام لى و لكن يكفينـ،ـى شيئـ،ـا واحدا
ثقتـ،ـى أنك معى تعتنـ،ـى بى و تحـ،ـارب عنى


ربنا مــوجــ،ـود
رد مع اقتباس
  #7  
قديم 28-06-2009, 11:46 PM
الصورة الرمزية jouman
jouman jouman غير متواجد حالياً
عضو فعال
 
تاريخ التسجيل: Sep 2008
الدولة: سوريا
المشاركات: 224
افتراضي رد: انا تعبانة اوي

نانسي حبيبتي
انا راح قلك قصة حلوة كتير وانا شخصيا كتير حبهاوهل القصة كتير بتعنيلي
وانت بتعرفيها منيح
قصة المراة السامرية
هل المراة بعدت عن الناس وكلامم الناس الانو تعبها كتير
لوا كانت خاطية بس الناس تعبوها بكلامهوم ( على قولة المثل الكلام الي بسم البدن )
بس هي كانت بحاجة لشخص يعاملها بحنية بطيبة شخص يحكي معها شخص يحترمها كونها انسانة
حاولت تلاقي هل الشي بتكرار الزواج ومالاقت
لاقت هل الشي بل الرب يسوع الي اجى لعندها خصوصل لحتى يملالها هل الفراغ لحتى ترتوي من الرب
بل الفعل ارتوت واجهت العالم

بل النسبة الي اذا نحطيت بهيك موقف راح اعرف انوا الرب حطني في لحتى ساعد هل الانسانة لحتى تتقرب من الرب تعرف الرب اكتر واكتر
بهل الحالة اذا كان في حدا عم يحكي من الناس بقربها من الرب ومعرفتها للرب راحح تخلي الناس تعرف كيف تتقرب من الرب
اذا كانت هي بعيدة عن الرب راح تتقرب
خلي الرب يستخدمك اكيدالرب جمعكون بعد هل الفترة لحتى الرب يتمجد
نانسي انا برئي لاتركيها خليكي معها
بس خليكي عم تعرفيها على الرب
اذا رفضت حديثك وقتها انفضي حتى الفبار الي على ثوبك

الرب معك
من مواضيعي 0 بر وسلام وفرح في الروح القدس
0 ماذا يعني كونك طبيب تخدير؟‏
0 ايام المتحان للانبا موسى
0 أربعة أشياء تمنع الرب أن يسمع صوتنا
0 فترة الخطوبة وأهميتها في إنجاح الزواج
__________________
والرب سائر امامك هو يكون معك ولا يهملك ولا يتركك ولاتخف ولا ترتعب
رد مع اقتباس
  #8  
قديم 29-06-2009, 12:01 AM
الصورة الرمزية nancy00
nancy00 nancy00 غير متواجد حالياً
مشرف
 
تاريخ التسجيل: Aug 2008
الدولة: في حضن بابا يسوع والانبا مكاريوس
المشاركات: 11,694
افتراضي رد: انا تعبانة اوي

انا هواجها بالكلام اللي عرفته لاني مش هقدر افضل ساكتة بس هستنا شوية علشان افكر كويس ومتسرعش بس حتي لو طلعت مظلومة برضوه مش هقدر انزل معاها لو انا استحملت ان حد يتكلم عليا اهلي اكيد مش هيرضوا بكده
بشكركم كتير علي اهتمامكم اللي بجد ريحني كتير من جوايا صلوا من اجلي
من مواضيعي 0 عندما تحاول أن....
0 عندما تكون محطم القلب
0 ادخل وقول كلمة لبابا يسوع كل يوم
0 اروع صلاة..اعمق صلاة
0 ليه انا يارب؟!!
__________________
رد مع اقتباس
  #9  
قديم 29-06-2009, 01:49 AM
الصورة الرمزية كاتى عادل
كاتى عادل كاتى عادل غير متواجد حالياً
عضو فعال
 
تاريخ التسجيل: Jul 2008
الدولة: فى حضن المسيح
المشاركات: 361
افتراضي رد: انا تعبانة اوي

هو دة الكلام الصح يانانسى انتى ممكن تكلميها زى مافرح قالتلك فى التليفون او النت لانى بجد الواحد مش بيقدر يستحمل اى كلمة تطلع علية
من مواضيعي 0 رسالة فرح من نجع حمادى
0 هل تبكي عند موت من جرحك ؟؟؟
0 لا تندم فهذا افضل لك
0 مش عارفة اعملها اية
0 محتاجة تسعدونى
__________________
رد مع اقتباس
  #10  
قديم 29-06-2009, 07:00 AM
asmicheal asmicheal غير متواجد حالياً
عضو فضي
 
تاريخ التسجيل: Dec 2008
المشاركات: 1,072
افتراضي رد: انا تعبانة اوي

نانسى حبيبتى
الصراحة راحة
افضل تواجهيها
بس قبل ما تكلميها اقترح عليكى 3 يوم صلاة وصوم انقطاعى بالاتفاق مع اب اعترافك
وفى هذة الفترة لا تكلميها نهائيا لكن من كل قلبك تصلى بجد لها وتصلى ربنا يرشدك كيف تعامليها
الصوم والصلاة حقيقى هايلين عن تجربة بجد

وثقى اللة سيضع الكلام فى فمك ويرشدك اكيد كيف تتعاملى معها
وافضل للبنات عدم الذهاب نهائيا لبيوت الاصدقاء
الا لمن متعارفين عائليا وليس صديقات فقط
معلش انا بطبعى حذرة بزيادة
كمان سمعتك لن تعقدى للناس مؤتمر صحفى تشرحى لهم فية ظروف صاحبتك او فلسفتك لاصلاحها
وانت وصلت بالفعل لهذة النقطة
كمان ياريت تشركى اب اعتراف لصاحبتك وتربطيها بة
ودى اكبر مساعدة ممكنة لها
من مواضيعي 0 قصة جميلة
0 لمعرفه رصيدك مجاناً من إتصالات وموبينيل
0 اكسسوارات تتاكل اكل
0 الصعايدة يمتنعون :عن دخول هذا الموضوع
0 انكسار
__________________
شرعت ان اكلم المولى وانا تراب ورماد

صلواتكم

اختكم asmicheal



رد مع اقتباس
إضافة رد

شارك أصدقائك هذا الموضوع في مواقعك المفضلة

أدوات الموضوع
طريقة عرض الموضوع

تعليمات المشاركة
تستطيع إضافة مواضيع جديدة
تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع

المواضيع المتشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر رد
تعبانة جدًا وحسة أنى مكسورة بحب وباتشفع بالبابا كيرلس منتدى المشاكل 12 06-03-2008 04:38 PM


الساعة الآن 02:49 PM.



Powered by Pope Kirillos Scientific Family
Copyright ©2001 - 2018